1 لیترآب بطری حاوی یک چهارم میلیون تکه پلاستیک است

آدرس مقاله: https://people.com/nanoplastics-discovered-bottled-water-8424730

منبع:  people.com

11 ژانویه 2024

1 لیترآب بطری حاوی یک چهارم میلیون تکه پلاستیک است

یک مطالعه سه برند آب بطری شده را تجزیه و تحلیل کرده و دریافته است که یک لیتر آن به طور متوسط حاوی 240000 قطعه پلاستیک است.

The health impact of microplastics is still under review.Photo GETTY

به طور متوسط یک لیتر آب بطری حاوی یک چهارم میلیون قطعه پلاستیک کوچک میکروسکوپی است – و محققانی که این کشف را انجام داده‌اند گفته‌اند که اگرچه ممکن است خطرناک نباشد، اما آنها را مجبور کرده است که میزان آب بطری‌شده را که می‌نوشند کاهش دهند.

محققان با استفاده از میکروسکوپ های لیزری، نمونه هایی از سه برند بطری آب را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که یک لیتر حاوی 110000 تا 400000 قطعه پلاستیک در هر لیتر است.

بر اساس یافته های آنها که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، این میانگین حدود 240000 ذره کوچک پلاستیک است.

در حالی که برندهای مورد تجزیه و تحلیل شناسایی نشدند، نایکسین کیان، نویسنده اصلی مطالعه، به NBC News گفت که هر سه برندهای رایجی هستند که در یک خرده‌فروش بزرگ ملی خریداری شده‌اند.

نویسندگان این مطالعه گفتند که 90 درصد از قطعات پلاستیکی میکروپلاستیک نیستند، بلکه نانوپلاستیک‌ها هستند که حتی از میکروپلاستیک‌ها کوچک‌تر هستند و «به نظر می‌رسد سمی‌تر هستند، زیرا اندازه کوچک‌تر آنها را در مقایسه با میکروپلاستیک‌ها، برای ورود به بدن انسان آماده‌تر می‌کند. ” .

همانطور که کتابخانه ملی پزشکی توضیح می دهد، “میکروپلاستیک ها (MPs) ذرات پلاستیکی با قطر کمتر از 5 میلی متر هستند، در حالی که قطر نانوپلاستیک ها (NPs) بین 1 تا 100 یا 1000 نانومتر [نانومتر] است.

برای در نظر گرفتن این اندازه، 10 میلیون نانومتر در یک سانتی متر وجود دارد.

محققان بر این باور بودند که پلاستیک از خود بطری و همچنین از سیستم فیلتراسیونی که توسط شرکت‌های آب استفاده می‌شود – که برای حذف آلاینده‌ها در نظر گرفته شده است.

مقاله مرتبط : 26 میلیون نفر در سراسر ایالات متحده در آب آشامیدنی خود “مواد شیمیایی برای همیشه” مضر دارند.

فیبی استاپلتون، یکی از نویسندگان این مطالعه، یک سم شناس، به NBC News گفت که تأثیر بالقوه بر سلامت «در حال حاضر تحت بررسی است. ما نمی دانیم که خطرناک است یا چقدر خطرناک است.»

با این حال، یک مطالعه منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی گفت: «نتایج آزمایش‌های سلولی و حیوانی نشان داده‌اند که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند بر سیستم‌های مختلف بدن انسان از جمله سیستم گوارشی، تنفسی، غدد درون‌ریز، تولیدمثلی و سیستم ایمنی تأثیر بگذارند.»

آن مطالعه همچنین اشاره کرد که «ریز پلاستیک‌ها می‌توانند باعث سمیت شیمیایی شوند که شامل جذب و تجمع سموم محیطی مانند فلزات سنگین و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای است».

یافته‌های آن‌ها باعث شده است که محققان بگویند مصرف آب بطری‌شده را کاهش می‌دهند: استیپلتون به NBC News گفت که اکنون به آب تصفیه‌شده شیر متکی است و همکارش وی مین، شیمی‌دان، گفت که مصرف آب بطری‌شده‌اش را کاهش داده است.

اما همانطور که یکی از نویسندگان این مطالعه، شیمیدان بیژن یان، به اشتراک گذاشت، “فقط هیچ بردی وجود ندارد” زیرا سیستم های تصفیه آب می توانند میکروپلاستیک ها را به منبع آب وارد کنند.

آگوست گذشته، میکروپلاستیک در بافت قلب انسان کشف شد. و طبق مطالعه ژوئن 2023 که در US News and World Report گزارش شده است، کشف شد که انسان ها در هفته معادل یک کارت اعتباری میکروپلاستیک تنفس می کنند.

مقاله مرتبط : مواد شیمیایی Forever در غذاهای محبوب سوپرمارکت ها یافت می شود – از جمله مارک هایی مانند Annie’s Organic و Del Monte

آلبرت ریزو، دفتر ارشد پزشکی انجمن ریه آمریکا، به نشنال جئوگرافیک گفت: “ما می دانیم که این میکروپلاستیک ها در همه جا وجود دارند.” مدت زمان بسیار مهم است. مدت زمانی که شما در معرض دید هستید مهم است.»

او پرسید: «در این بین، آیا می‌توانیم پلاستیک‌ها را ایمن‌تر کنیم؟»

 

 

Journal Reference:

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2300582121

https://people.com/nanoplastics-discovered-bottled-water-8424730

سبد خرید