امکان تعمیر سلول های سرکش مغز ، کلیدی برای جلوگیری از تخریب عصبی می باشد

آدرس مقاله: Fixing rogue brain cells may hold key to preventing neurodegeneration | ScienceDaily

منبع:  www.sciencedaily.com ,  Case Western Reserve University

20 فوریه 2024

امکان تعمیر سلول های مغز، کلیدی برای جلوگیری از تخریب عصبی می باشد

دانشمندان Case Western Reserve Universityرویکرد درمانی جدیدی را برای مبارزه با بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی شناسایی کرده‌اند که امید به درمان‌های بهبود یافته برای بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری ناپدید شدن ماده سفید و مولتیپل اسکلروزیس و غیره را ارائه می‌دهد.

Brain

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند، زمانی رخ می‌دهند که سلول‌های عصبی در مغز یا سیستم عصبی به مرور زمان عملکرد خود را از دست می‌دهند و در نهایت می‌میرند.

بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون شایع ترین هستند.

مطالعه جدید تیم تحقیقاتی که به صورت آنلاین در 20 فوریه در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شد، بر روی آستروسیت ها – فراوان ترین سلول های مغز که به طور معمول از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می کنند، متمرکز بود.

محققان یک تکنیک سلولی جدید برای آزمایش هزاران داروی ممکن برای توانایی آنها در جلوگیری از تشکیل این آستروسیت های سرکش ایجاد کردند.

بنجامین کلایتون، نویسنده اصلی و همکار انتقال شغلی انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس آزمایشگاه پل تزار در دانشکده پزشکی Case Western Reserve گفت: با استفاده از قدرت غربالگری دارویی با کارایی بالا، یک تنظیم‌کننده پروتئین کلیدی را شناسایی کرده‌ایم که وقتی مهار شود، می‌تواند از تشکیل آستروسیت‌های مضر جلوگیری کند. 

آنها دریافتند که مسدود کردن فعالیت یک پروتئین خاص، HDAC3، ممکن است از رشد آستروسیت‌های خطرناک جلوگیری کند.

دانشمندان کشف کردند که با تجویز داروهایی که به طور خاص HDAC3 را هدف قرار می دهند، توانستند از رشد آستروسیت های خطرناک جلوگیری کنند و بقای سلول های عصبی را در مدل های موش به طور قابل توجهی افزایش دهند.

Dr. Donald and Ruth Weber Goodman  افراد فعال در درمان نوآورانه و محقق اصلی این مطالعه گفت: «این تحقیق بستری را برای کشف درمان‌هایی برای کنترل آستروسیت‌های بیمار ایجاد می‌کند و پتانسیل درمانی تنظیم وضعیت‌های آستروسیتی را برای درمان بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی برجسته می‌کند».

تزار، همچنین مدیر انستیتوی علوم گلیال دانشکده پزشکی، گفت قبل از اینکه بیماران از این رویکرد امیدوارکننده بهره ببرند، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

اما، او گفت، یافته‌های آنها می‌تواند منجر به ایجاد درمان‌های جدیدی شود که آستروسیت‌های مضر را خلع سلاح می‌کند و از محافظت عصبی حمایت می‌کند – شاید در آینده زندگی افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی را بهبود بخشد.

تزار گفت: «درمان‌های بیماری‌های عصبی معمولاً مستقیماً سلول‌های عصبی را هدف قرار می‌دهند، اما در اینجا از ما پرسیدیم که آیا رفع اثرات مخرب آستروسیت‌ها می‌تواند مزایای درمانی داشته باشد. یافته‌های ما چشم‌انداز درمان بیماری‌های عصبی را دوباره تعریف می‌کند و دری را به سوی عصر جدیدی باز می‌کند. داروهایی که آستروسیت ها را هدف قرار می دهند.”

این تیم شامل محققان دیگری از  Case Western Reserve School of Medicine، و از دانشکده پزشکی جورج واشنگتن، دانشگاه ایالتی اوهایو و University of Tampa بود.

این تحقیق با کمک هزینه های مؤسسه ملی بهداشت، انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس و بنیاد هارتول، و حمایت بشردوستانه توسط sTF5 Care و خانواده های R. Blane & Claudia Walter، Long، Goodman، Geller و Weidenthal حمایت شد.

Journal Reference:

  1. Benjamin L. L. Clayton, James D. Kristell, Kevin C. Allan, Erin F. Cohn, Molly Karl, Andrew D. Jerome, Eric Garrison, Yuka Maeno-Hikichi, Annalise M. Sturno, Alexis Kerr, H. Elizabeth Shick, Jesse A. Sepeda, Eric C. Freundt, Andrew R. Sas, Benjamin M. Segal, Robert H. Miller, Paul J. Tesar. A phenotypic screening platform for identifying chemical modulators of astrocyte reactivityNature Neuroscience, 2024; DOI: 10.1038/s41593-024-01580-z
  2. Fixing rogue brain cells may hold key to preventing neurodegeneration | ScienceDaily
سبد خرید